tirsdag 1. juni 2010

Veronica likes this.

Sol og over 20 grader. Ja takk.

I dag har vi først trent lydighet, og tro det eller ei, men vi begynner å få en veldig bra fri ved fot. Hun holder kontakt, posisjon, har rette holdter (også på vendinger på stedet), og fin flyt. Jeg må bli flinkere til å strekke den variable belønningen min så vi kan gå lengre om gangen. Hun tåler det fint nå (skriver opp dette bak øret). Bjeffingen tenker jeg stort sett ikke på lenger. Jeg trodde aldri jeg kom til å bli kvitt dette med lyden. Når man har fått et titalls råd fra "proffer" om hva man skal gjøre, og ingen ting funker, begynner man å miste troen og lysten. Men; for her er det et stort men. Jeg leste et sitat på canis en gang som sier: "Jeg kan trene hunden min til alt den er fysisk og psykisk i stand til å gjøre." Denne er god når problemene er store og løsningene virker fjerne. Noen ganger må man slutte å bry seg om, og høre på alle andre - og stole på seg selv. Takket være dette har vi den gode foten vi har i dag.

Enya vil ikke svømme. Hun kan gå ut til vannet når henne til brystet, og i værste fall ta et par svømmetak hvis hun får tak i en pinne. Noe mer enn det er uaktuelt. Jeg vil så gjerne få henne til svømme. Dette hadde vært helt perfekt for å bygge muskler, og få trent fysisk på en annen måte enn med løping og gåing. Dette må jeg få gjort noe med i løpet av sommeren.

Agility har vist seg å være en av hennes sterke sider (om ikke den aller stekeste). Lange lyse sommerkvelder gjør at vi trente agility til klokken var kvart på tolv i kveld. Charlotte kommer også til å gi meg deng om ikke jeg satser med Enya i agility. Hun er visstnok den fødte agilityhund (?). Jeg fikk en innføring i Greg Derret sitt handlingsystem, noe som overraskende nok fungerer mye bedre enn "HOPP HOPP HER GJENNOM MØNE LIIIIIGG HER HER HER HOPP VENT" Ja, du skjønner tegninga. Det skal sies at hun er veldig flink. Så vi får vel begynne med dette (også) da. Var det ambisjonene du lurte på? Vi skal bli champions selvsagt.

I går var vi og gikk spor. Til tross for varmen gikk Enya 4 fine spor på kanskje rundt 1 km til sammen. Jeg prøver å hjernevaske henne litt på sporkjernen, men dette har sine problemer. Enya vil nemlig at det skal gå i hundreogti, helst skal mamma jogge etter helt i enden av linen, ellers gidder hun ikke.

Somlespor er for pyser. Hilsen Enya.

1 kommentar:

  1. Du er jo bare nødt til å fortsette med agility'en :*)

    Må bare le når jeg tenker på Enjis og vann! Husker du når vi badet i den fine elva i Finnskogen; mens Idde omentrent svømmer under vann står hun så vidt med forlabben nedi(,") Søta altså, vil jo ikke ha vann i ørene.. Dette blir tidenes sommerprosjekt og jeg DØR av imponasje hvis du får henne til å stupe ut i vannet frivillig :p

    SvarSlett