lørdag 29. mai 2010

Å tenke i (på) andre baner

Enya ble kjøpt med tanke på LP, og målet er fortsatt å nå høyt innen denne grenen. I et drøyt år har vi holdt på med andre hundesporter i tillegg til LP, og jeg ser jo at det er mye gøy man kan finne på. At det ikke er LP er ikke synonymt med at det er teit eller kjedelig (okei, jeg har aldri tenkt så barnslig, men litt i den duren til tider kanskje). I det siste har jeg spesielt fått øynene opp på IPO, og da varmer det selvsagt også rundt hjertet når man leser artikler om at de som hevder seg langt over alle andre i verdensklassen i IPO trener kun ved bruk av PF/NS. IPO-folket har innsett fakta, nå kommer snart fuglehundfolket luskende etter med halen mellom beina. Du sitter sikkert og finser nå samtidig som du ser for deg min Border Collie med gummikjeve fronte bolere (ingen fordommer jeg, altså) på over 100 kg i IPO. Nei, det blir nok ikke IPO med Enya. Derfor tenker jeg litt på å (mamma og pappa: avslutt lesingen her) skaffe meg en hund til. Jeg vet ikke hva slags hund det blir ennå, eller når. For øyeblikket tror jeg ikke det blir en Border Collie til. For all del, jeg elsker rasen for sin abeidsglede og iver, men den har også noen svakheter jeg ikke er så glad i. Jeg har hengt en del inne på genetica.se (nørd!) for å se litt på MHen til forskjellige raser. Sånn det ser ut nå er Malinoisen og Korthåret Hollandsk Gjeterhund de som er mest aktuelle. Den nye hunden blir en hund til IPO, bruks og LP primært. Kanskje noe Agility også. Om alt går etter planen begynner jeg med studier (min. 3 år) til høsten. Jeg må se ann hvordan hverdagen blir som student, også ta valpeplaner derfra. For alt jeg vet kan det godt gå 3 år før det kommer en ny hund i hus, det som er viktigst er at jeg vet at jeg har mulighet til å følge opp 2 hunder 110%, og da som to hunder. Ikke bare en hund, og en til. To individer. Jeg ser i dag at to hunder hadde vært midt i blinken, da jeg har en tendens til å kjøre Enya alt for hardt for trening/hun tåler for lite. Tro det eller ei, men for min del har Borderen et litt lavt aktivitetsnivå (hvertfall når det gjelder Enya). Planen er å trappe opp det fysiske en del, og kjøre mye fysisk hardt med variasjon (trekking, sykling, rundering, svømming osv) i håp om at hun får bedre utholdenhet på det mentale plan.

2 kommentarer:

  1. Yeah! Jeg stemmer for:)

    SvarSlett
  2. Det bare MÅ bli hollandsk gjeterhund, den korthårede varianten. Har du sett Anne Gry sin Udda?? Åhååå den hunden er bare helt RÅ!!!
    Tenker du deg slik hund hadde jeg tatt kontakt med henne, Anne Gry altså!!
    Se http://www.udda.webs.com/

    SvarSlett