tirsdag 8. juni 2010

Dommedag

Hei, kan du bare bestemme deg akkurat nå for hva du skal bli? Din identitet, profil, liv, vellykkethet og deg. Nå, akkurat: nå!

Nei, det kan jeg ikke. Hadde jeg bare kunnet det. Interessetest og yrkestest. Hvor godt liker du å: male et bilde, arrangere et selskap, stoppe en vannlekkasje, montere elektronikk, kjøre lastebil. Ikke godt, ikke godt, ikke godt, ikke godt. Hva skal du bli? Det oh-store spørsmålet. Ja, større en Gud. Større enn hesten din! Alle disse svaralternativene, og du får ikke en gang "50:50" eller "ring en venn". Fy faen, så urettferdig. Kan ikke noen bare gi meg en mill i årslønn, en jobb og slutte å mase om pensum, lån og omslagsark?

Okei, tankespinn. Hva liker jeg? Jeg liker å...
- løse oppgaver
- jobbe på pc
- regne
- hund
- gi råd
- reflektere og diskutere
- ha et godt arbeidsmiljø
- jobbe selvstendig
- få konkrete oppgaver
- logistikk
- systematikk
- jobbe på kontor

Og mer spesifikt enn det får jeg det ikke.

Okei, noen ting har jeg strøket av listen:
Gartner, bussjåfør, snekker, feier, kokk, pelsdyrfarmer, profesjonell klovn, kassadame, vaskehjelp, stuepike, frisør, sminkør, skuespiller, fotograf, designer, kunstner, hjemmehjelp, taxisjåfør, fyllik, alenemor og prostituert.

Tips og forslag mottas med takk.

4 kommentarer:

  1. Med de interessene har du mange muligheter Veronica, ikke mist motet:) Hva med øko. og adm.? Eller adm. og ledelse? Eller kanskje samfunnøkonomi eller anvendt informatikk? Hvis du vil jobbe litt mer kreativt er jo et av mange markedsføringsstudier noe som kan være en mulighet. Har du forresten sjekket ut produktdesign på HIAK?

    SvarSlett
  2. Tror kanskje ikke du skal bli politiker heller!

    SvarSlett
  3. Politiker var et godt tips :)

    SvarSlett
  4. Politiker var et fantastisk tips :*)

    Evn kommunikasjonsansvarlig for dyrebeskyttelsen!

    SvarSlett