torsdag 22. april 2010

Variabel forsterkning = død?

Nei, ikke oppmerksomhetssøkende atferd.

Avstandskommando er noe jeg ser mange sliter med på stevne, inkludert meg selv. I ca to år har jeg revet meg selv i håret, og ikke forstått hvorfor atferden ble dårligere og dårligere. Jeg hadde gjort alt etter boka; etablert kommandoer, flyttet meg gradvis fra hunden osv. Når atferden "satt" satte jeg den på varierende forsterkningsskjema og tenkte: "Nå blir det bra!". Også gikk det motsatt vei. Etter mye tenking på dette gikk jeg noen skritt tilbake i treningen og satte hunden tilbake på kontinuerlig forsterkningsskjema (for et drøyt halvår siden), og så en stor bedring. For et par stevner siden fikk vi jo til og med 10 på øvelsen!
I går satt jeg og leste i "Ikke skyt hunden" av Karen Pryor da det gikk opp et lys for meg. I boken står det:
"Det eneste tilfellet der man ikke skal gå over til variabel forsterkning etter innlæringsfasen er når atferden innvolverer en eller annen form for problemløsning eller test.(...) I diskriminasjonstester (...) må også individets atferd forsterkes for hver riktige respons slik at man er sikret stadig informasjon om hva oppgaven går ut på."
Hvorfor har ingen fortalt meg dette før? Det er få ting som er artigere enn å få "vitenskapelig bekreftet" sine teorier :)

Så, folkens! Kom dere ut og tren avstandskommandering med lommer fulle av pølsebiter.
Enya begynner å få herlig fotarbeid på avstanden. Skal få tatt video av det så dere får se.

9 kommentarer:

  1. Flott du lærer av dine feil så du kan lære meg! :) Perlemor gleder seg forresten veeeeldig til dere kommer hjem igjen!!

    SvarSlett
  2. Enya gleder helt sykt å se igjen Perlemor, og ikke minst: gå klasse 3 sammen! Hører rykter om at hun lever livet på SFO med leverpostei, lange turer og det som hører til livet til fine damer :)

    SvarSlett
  3. Ja, kom dere hjem!!
    Vi er flere som trenger hjelp til å trene på avstand ;o)

    SvarSlett
  4. Savner Oslo og "gjengen" masse! Må prøve å komme meg hjem snart, om det så bare er for en helg...

    SvarSlett
  5. Ja, det hadde vært moro! :D

    SvarSlett
  6. Mamma og jeg forstår ikke innholdet i det du skriver... Du er på et nivå over oss :) men vi skjønner at Enya liker leverpostei og turer!

    SvarSlett
  7. Veldig ofte er det de enkle tingene som er løsningen. Blir oppriktig glad når jeg leser dette, da er det håp for oss også :)

    SvarSlett
  8. Hei! Interessant blogg, jeg legger deg til på blogglisten min. Håper det er ok :-)

    SvarSlett
  9. Hei :) FIN BLOGG!!
    Jeg mener ikke å være "kranglete" men skjønner ikke hva du mener... en avstandskommando er da ingen diskriminasjons test.. hvertfall ikke i større grad enn det å skille andre signaler fra hverandre.(Er de ordene som presenteres helt like, eller avviker de fra hverandre??)
    Oganismer diskriminerer når de responderer forskjellin i nærvær av forskjellige stimuli.

    Det som kanskje kunne vært ment i boken er at hunden alltid skal ha belønning i situasjoner der den utsettes for FLERE valg, men kun et av dem er riktig.
    Feks: du har lært hunden å markere på et stk nøkkleknippe, men når du innfører flere valg- flere knipper må den ha informasjon om det valget den tok var det riktige eller ei!

    SvarSlett