onsdag 21. april 2010

Momenttrening mot klasse 3!

Nå som vi har bestemt oss for å starte i klasse 3 neste gang, har vi begynt å jobbe med momenter vi møter på i klassen. Det er et ganske stort skille mellom klasse 2 og 3, så jeg har her muligheten til å lære inn mye nytt på nye måter. Jeg har begynt i det bitte små, og vi jobber med posisjonsendringer på stedet. Jeg har fått en veldig fin sitt fra stå med 100% låste bakbein ca 80-90% av gangene. På stå fra dekk kan jeg kommandere på 4-5 meters avstand, og alle fire beina forholder seg fryste. Grundig arbeid lønner seg! For å opprettholde en god avstand må jeg ha kontinuerlig belønning (se forøvig "Ikke skyt hunden!" s. 42), og takk og lov for MannersMinderen min når vi skal begynne å jobbe på lang avstand.
Ruta har vi jobbet med siden Enya var liten, riktignok bare "på gøy" sånn når vi følte for det, men føler likevel dette har gitt oss en diskriminasjonsfordel mtp. ruta og frem til kjegle. Musematten bruker vi fortsatt, da hun har hatt en tendens til å trekke mot høyre i ruta. Denne skal snart klippes mindre og mindre, jeg må bare finne ut at Enya har en forståelse for midten først.
Fri ved foten vår merker jeg blir bedre og bedre jo eldre Enya blir. Jeg kan nå gå mye lengre uten belønning enn hva jeg kunne før (opptil 2-3 ganger så langt). Jeg kan gå rette strekker med ett tempo i ca 100 meter med full fokus uten lyd. Dette kunne jeg bare drømme om for et år siden. Jeg passer likevel på å variere belønningen min veldig, og prøver å unngå i aller høyeste grad å "krysse grensa".
Innkallingen har jeg så vidt begynt å baklengskjede, og det virker som om det skal gå greit.
Neseprøvene tror jeg skal gå bra så fort jeg får dyret til å skjønne at man skal stoppe før neseprøvene, ikke i dem. Hun søker bra, smaker ikke og tygger minimalt (tror jeg har sett noe). Jeg må slutte å belønne opptak, så hun faktisk kommer inn på plass for avelvering. Lurer på om jeg skal trene dette som eget moment før jeg setter det sammen?
Tro det eller ei, men vi jobber med helhet også: å få bikkjeskinnet til å holde kjeft mellom øvelsene. Calm submissive Enya, fikk du med deg det? ;)
PuppyEnya med happyfacen sin :)

1 kommentar: