fredag 11. desember 2009

Men jeg er jo ingen leder

Å se fremskritt er det som gjør at jeg synes hundetrening er så fantastisk artig. Det er min forsterker. I dag har det vært mange fremskritt.

Om det gjelder å trene min egen hund til å holde posisjon under fri ved foten, eller om det er å trene hunder som veier det samme som meg med problematferd, er metodene stort sett de samme. Samvittigheten er den samme, og fremskritt får man begge steder. Det er rart det der, hvordan man med pølsebiter kan få de "værste" hundene til å oppføre seg prikkfritt. Det er mulig jeg er både rar og sær (som trener problemhunder ved hjelp av utelukkende positiv forsterkning og negativ straff), men alle disse ekstreme metodene folk snakker om at de trenger (type må ha, ingen vei utenom) på problemhundene sine (og andres), jeg lurer på om de i det hele tatt har prøvd andre måter å gjøre det på. For 40 år siden skulle vondt fordrives med vondt når det kom til sykdom. Om 40 år får vi håpe atferd har kommet til det nivået medisin er i dag, uten flokksnakk og lederskapstull.
Og det er ett spørsmål jeg har, som ingen (du-må-være-leder-hunden-følger-den-autoritære-mennesker) ennå har klart å besvare:
Jeg er en enormt dårlig leder, men hundene gjør som jeg vil. Hvorfor?

2 kommentarer:

  1. Fordi du antageligvis er en god belønner :)

    SvarSlett
  2. Helt enig selvfølgelig. Hundetrening skal være teamwork. Ikke en som bestemmer og en som ikke tør å gjøre annet enn den får beskjed om. Jeg har dessverre en følelse at dette kommer til å ta mange år. Folk som syns vi er noen tullinger vil nok bruke mange år på og forstå at dette er måten å gjøre det på.

    SvarSlett