søndag 23. august 2009

It's a long way...

Kom over denne diskusjonen på canis.no nå. Navnet har jeg hørt før, men ante ikke hva denne mannen sto for. Det gjør jeg nå.

At det i det hele tatt er lov til "opplyse" om slik via internett er for meg helt vilt. Strømhalsbånd er et fint alternativ om ikke valpen kommer på innkalling, og å trykke nesa til en Ridgeback i tiss så den hyler er visst greit. Også må man huske at det er en tøff rase, så man må ta disse hardt. Særs hvis den forsvarer maten sin. Den må jo ikke få tro at den er sjefen.

Etter litt googling, kommer det frem i en rekke artikler at denne mannen er for aktiv bruk av strømhalsbånd. Ikke bare under sauerenhetstrening, men også ved jakttrening av fuglehunder. I bladet "Fuglehunden" kommer det frem at strømhalsbånd blir brukt bla. til å unngå at hunden jager fugl, sitt og bli-trening, innkalling, lydighet mm.

Jeg fant også denne filmen på YouTube som kombinerer aversjonstrening og underholdning:
(Legg merke til slutten der han spør om hva konsekvensen av for tidlig/feil strømming kan være. Strømmeren svarer da han han nesten med 100% sikkerhet kan si at de får tilbakefall.)


Det er heller ikke ukjent at hunder som har vært på sauerenhetstrening har kommet hjem derfra redd for gress, røde hus eller sin egen eier. Og fortsatt jager sau.

2 kommentarer:

  1. Når jeg begynte å lese bloggen din så tenkte jeg at dette må være en gammel jeger som har hatt hund i 40 år og vet ikke en dritt om hund. Og når jeg hadde lest resten så tenkte jeg bare at jeg viste det. Tragisk. Og det værste av alt er at sånne folk gir råd til ferske hundefolk som har fått sin første valp og vet ingen ting om hva de skal gjøre. Det er bare helt sinnsykt tragisk og vi har ikke en dritt å lære dem for de vet best og ferdig med det.

    SvarSlett
  2. Syke SYKE hundeeiere!

    SvarSlett